Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Sosiaalisen markkinoinnin konferenssin tuliaisia

Lisätty 10.09.2018

Sosiaalisen markkinoinnin konferenssi kokosi viime viikolla Antwerpeniin sosiaalisen markkinoinnin tutkijoiden ja ammattilaisten lisäksi suuren joukon julkisen hallinnon, järjestökentän ja yritysten edustajia. Kahden vuoden takaiseen konferenssiin verrattuna kolme teemaa nousi yli muiden. Nämä ovat: 1) systeemitason vaikuttavuus, 2) sidosryhmien osallistaminen (co-creation) ja 3) kestävän kehityksen tavoitteet (SDGs).

Minulla oli ilo esitellä konferenssissa tutkimukseni "Towards Transformative Ecosystems and Social Impact Marketing". #mctmp Havaintoni on, että vaikka 24 eri tutkimusalaa nimeää palvelujen vaikuttavuuden yhdeksi tärkeimmistä tutkimusteemoistaan, ei niistä mikään ole vielä vastannut seuraaviin - vaikuttavuuden näkökulmasta kriittisiksi todettuihin - kysymyksiin:

  1. Miten toimintaa suuntaavat vaikuttavuustavoitteet asetetaan?
  2. Miten tavoitteet vaikuttavat ja näkyvät vaikutuksia tuottavien (eko)systeemien rakenteissa?
  3. Miten vaikuttavuuden ekosysteemit luodaan ja miten niiden elivoimaisuutta ylläpidetään?

Tutkimuksellinen kilpaijuoksu on siis käynnisssä ja itse näen, että sosiaalisella markkinoinnilla on erinomaiset edellytykset tämöän teeman haltuunottoon. Toisaalta, aikaa ei ole paljon. Muut tutkimusalat tulevat kovaa vauhtia sosiaalisen markkinoinnin perinteiselle toimintakentälle. Siksi(kin) näihin kysymyksiin vastaaminen on oman väitöskirjatutkimukseni aiheena. Tavoitteenani on, että tutkimukseni lopputuloksena syntyvä vaikuttavuusmarkkinoinnin (Social Impact Marketing, SIM) viitekehys tarjoaa käytännön työvälineen tavoitteellisen vaikuttavuuden mallintamiseen ja johtamiseen.

 

Kuumia teemoja ja uusia mahdollisuuksia

Kävin Antwerpenissä useita kiinnostavia keskusteluja systeemitason muutoksen ymmärtämisestä, mallintamisesta ja mittaamisesta. Teema puhututtaa myös meillä Suomessa. Keväälle 2019 suunnittelemani systeemitason vaikuttavuuden arvioinnin tutkimus näyttäisikin tarjoavan niin teemaltaan kuin ajoitukseltaan erinomaisen mahdollisuuden tieteepositiiviseen erottautumiseen. #mctmp

Seurasin Antwerpenissä etänä samaan aikaan Oxfordissa järjestettyä konferessia: "Comparing SIBs and outcomes-based approaches across different countries and policy sectors - learning from academics and practitioners".